CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, April 20, 2009

Taufufah

Wlily dapat resipi taufufah ni dari kawan baik Wlily, Ms Z. Yang kelakar nyer, dah 4 kali cuba baru dapat hasil yang memuaskan. Nak tau kenapa? Wlily ni suka nak short cut that's why la tak jadi sangat. Kepada sesiapa yang ingin mencuba, dinasihatkan supaya ikut cara step by step kat bawah ok!

According to Ms Z dia dapat resipi ni dari internet jugak, tapi dia tak bagi tau pun URL nya. So kepada empunya resipi ni, Wlily ucapkan banyak2 terima kasih..!


Bahan-bahan :

250 gram kacang soya - direndam semalaman.

2 litre air

1 camca teh tepung GDL

2 camca besar tepung jagung

100 ml air

Untuk syrup:

250 gram gula pasir (Wlily guna 150 gram gula merah dan 100 gram gula pasir)

750 ml air

Daun pandan diracik dan diikat

1 hiris halia

Cara Membuat:

1. Basuh dan tuskan kacang soya yang telah direndam semalaman. Blend bersama 2 litre air. Mesin blender mungkin tidak cukup untuk masukkan kesemua kacang soya dan air, so its better to divide kacang soya and air kepada 2 bahagian. Blend selama 1 minit untuk memastikan kacang soya benar2 hancur. Tapis menggunakan kain musli (Wlily guna kitchen towel yang bersih jer).

2. Panaskan air soya tadi di atas api yang besar sambil dikacau sentiasa sehingga mendidih. Nak mengacau nya agak lama, lebih kurang 20 minit. Buangkan buih2 yang terbit. Setelah mendidih, padamkan api.

3. Campurkan tepung GDL, tepung jagung dengan 100 ml air - dan kacau sehingga sebati.

4. Tuangkan air soya tadi BERSAMA bancuhan tepung GDL kedalam bekas lain (you need another person to help you with this part - dia tuang bancuhan GDL, anda tuang air soya). Kacau sekali atau dua kali dengan menggunakan senduk dan buang buih2 yang terbit dengan cepat. Tutup bekas dengan kitchen towel yang bersih dan ketepikan. Adunan akan set dalam masa 40 minit - 1 jam.

5. Untuk syrup - Panaskan periuk, masukkan air dan gula, halia dan daun pandan - kacau sehingga gula larut. Keluarkan daun pandan dan halia.

Peringatan :

Adunan soya dan bancuhan tepung GDL hendaklah dituang dari aras yang agak tinggi - lebih kurang 6 - 8 inci dari bekas.

0 comments: