CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, September 9, 2008

Daging Tumis Berlada

Entah kenapa, berpuasa semalam amat menguji kesabaran saya. Mungkin keadaan cuaca panas beberapa hari lepas (42C - 48C), has taken its toll on me. Badan terasa amat lembik tidak bermaya dan tekak terasa lebih kering dari biasa. Sabarr....



Semalam juga kami menerima beberapa tetamu untuk berbuka puasa di kediaman kami. Dalam keadaan begitu, sempat juga saya menyediakan beberapa juadah simple - Sweet & Sour Sherry Fish, Tomyam Seafood, Daging Tumis Berlada serta Bubur Kacang Hijau bercampur Jagung sebagai pencuci mulut. Tetamu kami membawa juadah Ayam Masak Lemak..sedapp...tenkiu tenkiu. Niat di hati hendak membuat fruit tart sebagai satu lagi pencuci mulut, tapi disebabkan keadaan tidak mengizinkan - idea itu terpaksa di batalkan.



Daging Tumis Berlada - Syafiq, my eldest son, really loves this simple dish.
Bahan - Bahan:

500 gram daging lembu - dibersihkan dan dihiris nipis.

1 sudu besar serbuk ketumbar

1 biji bawang besar - di hiris dadu

15 biji bawang merah - ditumbuk

5 biji bawang putih - ditumbuk

5 tangkai cili merah

1 - 2 biji limau nipis atau limau kasturi (saya guna limau kasturi)

1 - 2 keping asam gelugur

Sedikit Kicap Pekat

Sedikit Kicap Manis

Sedikit Serbuk Kunyit

Cara Membuatnya:

1. Daging yang dihiris hendak di perap bersama bawang merah, bawang putih yang ditumbuk, serbuk ketumbar, serbuk kunyit dan sedikit kicap pekat.

2. Bawang besar dan cili merah (lebih banyak cili lebih elok) hendaklah ditumbuk.

3. Tumis daging yang diperap tadi bersama asam gelugur di dalam minyak yang agak banyak sehingga masak dan agak kering. Jangan lupa masukkan sedikit kicap manis. Saya suka menambah sedikit bawang merah, putih yang ditumbuk dan serbuk ketumbar dan tumiskan sebelum menumis bahan perap tadi. This however, is not the way I was taught by my mum. Ini saya yang improvise sendiri. Setelah agak kering, ketepikan.

4. Dalam kuali yang sama, minyak berlebihan tadi hendaklah dikeluarkan atau dikurang kan sedikit dan digunakan pula untuk menumis bawang besar dan cili merah yang ditumbuk tadi. Setelah wangi ( or should I say, setelah terbersin?) perah kan air limau nipis atau air limau kasturi. Perlahan kan api.

5. Masukkan daging yang telah masak tadi dan gaul sekejap - tabur garam secukup rasa.

Selamat mencuba!

2 comments:

Anonymous said...

I try your daging tumis berlada today... And all my family love it. Thank you sso much! Sebelum ni I ashik masak daging masak kicap aje. Tq again..

Waterlily said...

Hi Norish..

Dah cuba dah? and it turned out ok, congratulations. Some people tak suka letak byk sangat air limau kasturi, some suka perah sikit je..but terpulang kepada selera masing masing.

Glad to know other people like this recipe too...