CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 20, 2008

Agar-Agar Buih

"Kak, nak buat apa dengan putih telur yang lebih ni?" tanya pembantu saya pagi tadi. Nak dibuang sayang, nak guna untuk campur dalam masakan, banyak sangat pulak. Putih telur tu lebih dari buat Butter Prawn tempoh hari.

Wlily bukak fridge and tengok apa yang ada kat dalam. Hmm...ada kek yang baru dibeli kat kedai. Timbul idea nak buat agar2 buih.





Inilah dia Agar-Agar Buih. Anda boleh guna macam macam jenis kek yang anda suka.


Bahan-bahan :

1 packet agar-agar (Wlily guna agar2 'strip')

5 - 7 biji putih telur

Air untuk merendam agar2

1/2 cawan gula

1 sudu teh essen vanilla

Kek - dipotong 1 inchi dadu (terpulang pada anda nak pilih warna / kek apa. Kalau di Malaysia dulu Wlily cukup suka letak potongan kek Ladybird yang dibeli dihypermarket. Wlily selalu pilih perasa pandan, strawberry dan coklat, so that bila siap, ketiga-tiga warna ini nampak cantik sekali.)

Cara Membuatnya :

1. Rendam agar2 dan masak di atas api yang sederhana besar sehingga cair. Air hendaklah lebih kurang sama tinggi dengan agar2 yang direndam tadi.

2.Di dalam bekas lain - pukul putih telur sehingga putih, masukkan gula dan essen vanilla - pukul lagi sehingga kembang.

3. Tapiskan agar2 yang telah cair dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan putih telur tadi. Pukul lagi sehingga betul-betul kelihatan seperti buih halus.

4. Tuang adunan yang dipukul didalam bekas - tinggalkan sedikit. Taburkan pula kek yang telah dipotong dadu. Tekan perlahan supaya kek tadi tenggelam didalam adunan buih. Tabur sehingga habis dan tuang lebihan adunan buih di atasnya.

5. Masukkan dalam fridge - biarkan sejuk. You can take it out within half to one hour..!

Selamat mencuba!

0 comments: